6.09.2020

Textos por fuera / Eleonora Requena

Texts on the Outside



[Eleonora Requena / Esteban Fonseca]





deciding
not to wait
increases the speed of the droplets
another farce





brief
each day
facing the screen
one word
another





without the keys to the door down the hall
from the one walled in by frets and brushwood





I shut up
from you
in the redoubt
as hygienic as
an ache (like a love)
exempt of any drama





“I love tautologies”
“you love what?”
“tautolgies”





there’s no poetry here, according to them
ideas and desires
run through the house





je sublime
tu sublimes
il sublime






you will never inhabit the place of certainties
you’re outside





as much as they’re aerial and elusive
they are the guide
of a minimal theater





go to the plaza to contemplate the guillotine
they’ve set up on a stage
for the pleasure of the condemned
this afternoon they’ll pass by us
followed by an abominable arrogant
court





wherever you thought you were safe
it hurts there too





neither clearings nor bellows
determined words
without consent





you should bring your ear closer
to the ear
to the ear





Warning:
sharpshooters will cut down all messengers





you’ll be safe from the dark swallows here





Conjectural tango:
it’s neither sky nor blue
it’s only writing




Ten Notes on the Margins of a Blank Page

1. Old schemes, new devices
2. It’s about a plot amid two absent people
3. I prefer the periphery to the edges
4. All space abounds here
5. Nothing escapes these four corners
6. Drought is an atmospheric phenomenon
7. ( )
8. Whiskey sips are the alliteration
of what’s unsaid, unwritten, silenced,
previous to a scream?
9. There is no text, nor pretext
10. Yes, none of this makes sense, I know




Eleonora Requena (1968) is a poet. She was recognized with the Premio de la V Bienal Latinoamericana de Poesía José Rafael Pocaterrra (2000). She resides in Argentina. The poems offered here belong to her recently-published book, Textos por fuera (El Taller Blanco Ediciones, Colombia, 2020).



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decidir

no esperar

es aumentar la velocidad del goteo

otra farsa





breves

cada día

frente a la pantalla

una palabra

otra





sin las llaves de la puerta de al fondo

de aquella tapiada por trastes y brozas





callo

de ti

en el reducto

tan higiénico como

un dolor (como un amor)

exento de drama





– amo las tautologías

– ¿las qué?

– las tautologías





aquí no hay poesía, según han dicho

las ideas y los anhelos

corren por la casa





je sublime

tu sublimes

il sublime






nunca habitarás el lugar de los aciertos

estás fuera





en tanto aéreas y esquivas

son el corifeo

de un teatro mínimo





ve a la plaza a contemplar la guillotina

que a gusto de los condenados

han montado sobre una tarima





esta tarde pasarán a nuestro lado

seguidos de una corte infame

altivos





donde te creíste a salvo

también duele





ni escampos ni fuelles

palabras denodadas

sin consentimiento





debes acercar la oreja

a la oreja

a la oreja





Apercibimiento:

francotiradores darán muerte a todos los mensajeros





aquí estarás a salvo de las oscuras golondrinas





Tango conjetural:

ni es cielo ni es azul

sólo es escritura




Diez notas al margen de una página en blanco

1. Viejos ardides, nuevos artilugios
2. Se trata de una trama entre dos ausentes
3. Prefiero la periferia a los bordes
4. Aquí sobra todo el espacio
5. Nada se escapa de estas cuatro esquinas
6. La sequía es un fenómeno atmosférico
7. ( )
8. Los sorbos de whisky son la aliteración
de lo no dicho, no escrito, callado
¿previo a un grito?
9. No hay texto, ni pretexto
10. Sí, no se entiende nada, ya sé




Eleonora Requena (1968) es poeta. Fue reconocida con el Premio de la V Bienal Latinoamericana de Poesía José Rafael Pocaterrra (200). Reside en Argentina. Los poemas aquí ofrecidos pertenecen a su libro recién publicado Textos por fuera (El Taller Blanco Ediciones, Colombia, 2020).




{ Eleonora Requena, Papel Literario, El Nacional, 24 May 2020 }

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