2.03.2004

Octavio Paz vs. Los real visceralistas

Towards the end of Los detectives salvajes, there's an episode narrated by Octavio Paz's secretary, which recalls a meeting between "don Octavio" and Ulises Lima, one of the leaders of real visceralismo. While walking in a park in Mexico City, Paz recognizes the dishevelled man he encounters as one of the young poets who had wanted to kidnap him in the 1970s (the episode takes place in the early 1990s). There's a beautiful moment in this episode when Lima and "don Octavio" sit on a bench to talk while the secretary watches nervously from a distance, unsure of the vagabond poet's intentions. The moment seems to hint at a truce of sorts between the Nobel Laureate and his sworn avant-garde enemy, years after their aesthetic divergences make much of a difference. For a few minutes they are simply two anonymous poets in a dilapidated city park, talking.

*

"Creo que hasta me mareé. Los ojos de don Octavio y la voz del desconocido y la mañana y el Parque Hundido, un lugar tan vulgar, ¿verdad?, tan deteriorado, me hirieron, no sé de qué manera, en lo más hondo. Así que los dejé que conversaran tranquilos y me alejé unos cuantos metros, hasta el banco más próximo, con la excusa de que debía estudiar la agenda del día, y de paso me llevé la lista que había hecho con los nombres de las ultimas generaciones de poetas mexicanos y la repasé del primero hasta el último, no estaba en ninguna parte Ulises Lima, puedo asegurarlo. ¿Cuánto rato conversaron? No mucho. Desde donde yo estaba se adivinaba, eso sí, que fue una conversacion distendida, serena, tolerante. Después el poeta Ulises Lima se levantó, le estrechó la mano a don Octavio y se marchó. Lo vi alejarse en dirección a una de las salidas del parque."

No comments: