7.22.2021

Diarios 2015-2017 (fragmento) / Armando Rojas Guardia


Sitting on the steps by the door to the building where I live, I'm suddenly overwhelmed by a gust of solar light that nearly makes the street levitate: the trees —the mango, the acacia and the palm—, whose branches lean over the faded wall I glance at from here, become miraculously vibrational and translucent, with an aura of majesty, an unusual glory that moves me because it's so sudden and ephemeral: a minute later, the splendor goes back to being the everyday urban landscape. My "attentive perception," as Bergson called it, imposing itself against what he named "habitual or mechanical perception," was able to register, for me and for whoever might read these lines, a sensorial ecstasy wherein cosmic beauty became unforeseeably tangible by the conjunction of benevolence —the ontological kindness of the universe— and chance, "prodigious chance," as Borges defines it. So unexpected and sudden was the grace that unfolded in front of my eyes!


Diaries 2015-2017


*


Sentado en un pequeño muro que está junto a la puerta del edificio donde vivo, me sobrecoge, de pronto, un golpe de luz solar que casi pone a levitar la calle: los árboles —el mango, la acacia y la palma—, cuyas ramas sobresalen de la pared desteñida que miro desde aquí, se vuelven milagrosamente vibrátiles y translúcidos, aureolados por una majestad, una insólita gloria que me enternece por lo repentina y efímera: un minuto después, el esplendor retorna a ser el paisaje urbano de-todos-los-días. Mi «percepción atenta», como la llamaba Bergson, imponiéndose a lo que él mismo denominaba la «percepción habitual o mecánica» fue capaz de registrar, para mí y para los que lean estas líneas, un éxtasis sensorial dentro del cual la belleza cósmica se me hizo imprevisiblemente tangible por la conjunción del bien —la bondad ontológica del universo— y del azar, el «pródigo azar», como lo adjetiva Borges. ¡Tan inesperada y súbita fue la gracia que se desplegó ante mis ojos!


Diarios 2015-2017


{ Armando Rojas Guardia, El esplendor y la espera: Obra poética 1979-2017, Cuenca, Ecuador: Colección Mundus, 2018 }

No comments: